I was doing my research fieldwork around the Bangi area in late November 2011, when I suddenly stumbled into a stray pregnant female cat. I was instantly attracted to her unique appearance, her face looked like a sad mime or harlequin. When i tried to approach her, she scuttled away. I saw something weird about the way she ran away, it was only then I realized that she has 1 missing hand, and the wound was still bloody & raw. Feeling sympathy for this 3-legged cat, I proceeded to feed & check on her for the next 2 days and nights. On the 3rd day, I successfully captured her & immediately brought her to the vet for treatment. This is her story..and mine. A story about Harlie, the 3-legged cat.

Sunday, November 27, 2011

Update on Harlie, 25/11/11



Terima kasih banyak sangat & penghargaan yg sangat tinggi saya ucapkan kepada Anna Che Moin & saudara Muhammad Imran bin Abu Talib yg telah memberi sumbangan ikhlas mereka utk Harlie. Setakat ni, sumbangan utk Harlie yg telah saya terima ialah sebanyak RM160. Alhamdulillah, alhamdulillah..terima kasih Anna & Imran. InsyaAllah saya akan memanfaatkan wang derma saudara saudari tu sebaik mungkin utk kebaikan & keselesaan Harlie kita yang comel ni. Jika ada sesiapa yg nak menderma lagi utk Harlie, harap dapat message saya di FB ni utk details. Tak mau kene delete lagi.

Update on Harlie's condition utk arini: petang tadi lepas solat Jumaat saya sempat pergi menjenguk Harlie di HVC. Flu dia semakin kurang kata Dr Joe, dan wound & stump nye pun macam dah semakin kering. Cuma sekarang ni risau sikit sbb dia blom lagi kencing & buang air besar since saya rescue dia semlm, iaitu dah lebih 24jam dah. Maybe sbb dia tak selesa & distressed di environment baru. Selain daripada tu, dia ok & stabil. Kemudian saya & Dr Joe berbincang sedikit tentang persoalan 'what next?' utk Harlie. Dr Joe tidak menyarankan saya membawa Harlie pulang ke rumah utk foster dia sampai dapat adopter, sbbnya saya pun dah ada kucing2 lain di rumah & saya tak dapat nak 100% isolate Harlie dari mereka. Sebab Harlie kene 100% isolation is supaya mengelakkan dia terkena jangkitan kuman, ataupun dia mengtransmit kuman dari/kpd kucing2 lain, due to sekarang ni immune system dia lemah kerana mengandung. Jadi buat masa ni, Harlie akan stay lagi di HVC sambil Dr Joe monitor keadaannya & lukanye tu. Esok & hari Ahad insyaAllah saya akan visit Harlie lagi.

Ni gambar2 Harlie arini tadi, masa ni Dr Joe bawak dia keluar dari ward utk saya berjumpa dgn dia: http://i.imgur.com/pX3LL.jpg dan di sini http://i.imgur.com/XABa0.jpg

Sekian, terima kasih byk2 semua.

P.S: Kepada Muhammad Imran bin Abu Talib, sila message saya di FB ni, saya tak sempat lagi nak ucap terima kasih kat awak & I want to do so personally.

P.S II: Di bawah ni saya attachkan a few screenshots of the comments kepada post oleh admin page KTAJ (Kucing Terbiar Anjing Jalanan) di FB untuk mencari urgent adopter untuk Harlie.





No comments:

Post a Comment