I was doing my research fieldwork around the Bangi area in late November 2011, when I suddenly stumbled into a stray pregnant female cat. I was instantly attracted to her unique appearance, her face looked like a sad mime or harlequin. When i tried to approach her, she scuttled away. I saw something weird about the way she ran away, it was only then I realized that she has 1 missing hand, and the wound was still bloody & raw. Feeling sympathy for this 3-legged cat, I proceeded to feed & check on her for the next 2 days and nights. On the 3rd day, I successfully captured her & immediately brought her to the vet for treatment. This is her story..and mine. A story about Harlie, the 3-legged cat.

Sunday, November 27, 2011

First time saya jumpa Harlie



Semalam kali pertama saya jumpa kucing ni di kawasan rumah2 flat di Bandar Baru Bangi. 1st thing yg saya notice pasal dia ni is muka dia comel, spot & marking pada muka dia tu membuatkan dia nampak mcm 'mime' yg sedih. Pastu, saya tengok dia jalan mcm pelik, jadi saya datang lagi dekat dgn dia. Rupa2 nye...kaki dia dah takde satu. Looks like someone chopped off her right front leg. I can't be sure, but that's how it looks like to me. 

Tambahan lagi, dia bunting pulak tu. Perut dia agak besar. Saya tengok the stump tempat dia kudung tu masih belum baik lagi, masih merah & kelihatan raw tissue. 

Saya cepat2 kasi dia makan Whiskas wet food yg ade je saya letak dlm kereta. Kesian, dia mcm lapar sgt. Saya cuba tangkap dia time tu, tp dia lari. Yelah..after what she must have gone through, I'm not surprised she's scared of people. :( Malam semlm dalam kol 10+pm, saya datang balik..tengok she's still there. Bagi dia makan lagi. Slurrpp slurrp slurrp, semua habis. Cuba tangkap dia lagi, dia lari lagi.

Siang tadi saya made the time to see her again. Alhamdulillah, dia masih ada kat sana. Kasi dia makan lagi. Malam td ni pun dia masih ada kat tempat yg sama, the same exact spot. Tak taulah kenapa dia ade kat situ je, sbb dia dah tak larat nak jalan ke atau sbb dia dah nak beranak ke atau sbb dia tunggu saya datang. Ape2 pun, bg dia makan dinner pulak. Tak berjaya lagi tangkap dia.

Esok saya akan cuba tangkap dia btol2, kali ni bawak pet carrier, leash etc. Pastu saya akan bawak dia ke vet utk dapatkan treatment utk tangan dia tu.

Pernah ke sesiapa yg ada pengalaman kes kucing kene potong tangan camni? Kalau pernah, harap dpt kongsi pengalaman tentang apa yg harus dibuat & berapa lama utk sembuh. Selain tu, kalau ada tips pasal tempat/klinik mana yg elok utk hantar kucing kes camni pun will be very appreciated. Saya stay di sekitar Bangi/Kajang. Tak pernah rescue kucing injured teruk camni.

Saya risau sbb dia pregnant. Takut vet tak bole buat procedure sbb dia bunting tu. 

Selain tu, kalau ada sesiapa yg baik hati sanggup foster & rawat kucing ni sampai dia sihat saya amat mengalu-alukannya. Kalau ada yg nak menderma pun boleh, in cash or kind (food, litter, etc)...any amount will be appreciated, boleh bank in atau masuk dlm akaun PayPal. Saya ni post-grad student, nak kata duit banyak tu takdela, so I think I need all the help I can get here. 

I'll keep her status updated here. Wish me luck! Terima kasih in advance :)

P.S: The photo below is a screenshot of the status update I made semasa menunggu Harlie abes makan pada hari pertama saya jumpa dia, time malam. Saya bagi dia makan wet food, abes sepaket. Slurrrp slurrp slurrrpp...kesian dia, lapar btol agaknye.


P.S II: Di bawah ni pulak is another screenshot menunjukkan reaksi orang ramai di page FB KTAJ kepada post saya di atas.




1 comment:

  1. Hmmmm sy pun ada ank kucing , tp dia jatuh dri atas bumbung , perut dia membersar mcm byk air , kaki dia patah sblh kiri , kesian sgt , nk bwk p klinik duit tkda , sbb tgah2 bulan , hmmm sbnrnya dh lama sy bg mkn kucing2 yg ada dkt kwnsan rumah ni , tuu bila ank kucing sakit sy jadi cemas sbb sy slalu bg makan je , tp bila dia sakit , tataw nk buat apa dn duit pun tkda , kalau ada org baik nk derma dn bwk dia p klinik sgt la dialu2kn , help

    ReplyDelete