I was doing my research fieldwork around the Bangi area in late November 2011, when I suddenly stumbled into a stray pregnant female cat. I was instantly attracted to her unique appearance, her face looked like a sad mime or harlequin. When i tried to approach her, she scuttled away. I saw something weird about the way she ran away, it was only then I realized that she has 1 missing hand, and the wound was still bloody & raw. Feeling sympathy for this 3-legged cat, I proceeded to feed & check on her for the next 2 days and nights. On the 3rd day, I successfully captured her & immediately brought her to the vet for treatment. This is her story..and mine. A story about Harlie, the 3-legged cat.

Sunday, November 27, 2011

Harlie kena lalui emergency operation


26/11/11

Salam kawan2. Ada berita buruk yg mengejutkan pasal Harlie :(

Tadi dlm jam 8pm, Dr Joe HVC call saya utk bgtahu yg dia rasa kandungan Harlie dah mati sbb takde pergerakan, i.e anak2 dlm perut dia dah takde. Dia pun nampak bawah mata Harlie mcm ada putih2 menandakan dia dehydrated (tak cukup air dlm badan). Jadi, dia & Dr Nurul akan buat emergency C-section (Caesarean) utk:

1) Mengeluarkan & kalau boleh menyelamatkan anak2 Harlie.
2) At the same time, neuter dia sekali.
3) Amputate lagi tangan kanan dia a bit higher up (mungkin pada paras bahu) supaya lepas ni dia takkan bertongkat lagi menggunakan tangan dia yg dah kudung tu. In the long term, this will be better for her sebab stump tu takkan cedera & luka lagi dah.

Dr Joe beritahu saya emergency procedure ni kene buat mlm ni gak, dan kalau tak buat ianya akan membahayakan nyawa Harlie & anak2nye sekali. Operation ni akan ambil masa 3-4 jam dan akan habis jam 11-12 tgh malam jap lagi, insyaAllah. Procedure ni agak berisiko untuk Harlie..so, saya minta tolong semua please doakan yg dia akan selamat & cepat pulih dari operation ni. Please everyone, pray for Harlie :(

Saya sedih sgt sekarang ni, nak makan tadi pun dah takde selera. InsyaAllah jap lagi Dr Joe akan call saya utk update keadaan Harlie, lps tu nanti saya akan update kat sini lagi.

Atas tu gambar Harlie petang tadi masa saya & isteri dtg melawat dia di HVC. Masa tu dia ok je, vet pun tak suspect apa2 yg tak kena dgn dia. Stump dia dah dibalut dgn bandage. Tapi isteri saya kata dia tengok Harlie macam sedih je tadi & seolah2 mata dia mcm nak beritahu something to my wife...

Pray for her everyone...

P.S: Bawah ni screenshot menunjukkan reaction & all the great support yg diberikan oleh rakan2 di KTAJ. Time tu saya stress & anxious sangat2. Terima kasih kepada mereka semua sbb bagi saya moral support sampai kol 2-3 pagi.




No comments:

Post a Comment